NIEUW BOEK – “WIE IS BANG VOOR VROUWELIJKE KUNSTENAARS?”
Gepubliceerd bij Lannoo op 9.10.2025 (272 blz)
Wie is bang voor vrouwelijke kunstenaars?
Dit nieuw boek brengt een geïllustreerd overzicht van 50 Belgische kunstenaressen van 1880 tot nu, beschreven in hun maatschappelijke en kunsthistorische context.
Tussen 1880 en 1980 zijn er in België knappe vrouwelijke kunstenaars aan het werk. Ze gaan mee in nieuwe kunststromingen zoals het neo-impressionisme, het sociaal realisme, het symbolisme, het luminisme, de avant-garde in het interbellum, de na-oorlogse abstractie en het surrealisme, het minimalisme en de feministische kunst in de jaren 1970.
Sommige artiestes zijn bekend : Anna Boch, Marthe Donas, Mig Quinet, Evelyne Axell, Marthe Wery, Lili Dujourie en Tapta. Anderen zijn vergeten en blijven ondergedocumenteerd: Cécile Douard, Elisabeth Ivanovsky, Suzanne Fabry, Gilberte Dumont, Jane Graverol, Stella Van der Auwera, Mariane Berenhaut. Zo wordt de kunsthistorische kanon van beeldende kunstenaars vervrouwelijkt.
Sinds 1980 zijn in ons land steeds meer hedendaagse artiestes aan het werk. Ze zijn beter gekend, maar het blijft nuttig om hen aan een breed publiek voor te stellen te duiden.
Boekpresentatie in het KMSKA – Zaal Licht, Leopold de Waelplaats 1, 2000 Antwerpen 09.10.2025
BOEK – “MOETEN VROUWEN NAAKT ZIJN OM IN HET MUSEUM TE HANGEN?
Vrouwelijke kunstenaars van 1850 tot 2020”
Gepubliceerd bij Lannoo op 10.3.2022 (272 blz)
Dit boek stelt vijftig belangrijke internationale vrouwelijke kunstenaars tussen 1850 en 2020 voor. Vijf hoofdstukken vertellen de belangrijke socio-politieke wijzigingen in de maatschapppij, de grote nieuwe kunststromingen en de condition féminine gedurende de laatste 170 jaar.
Het eerste deel betreft Parijs 1850-1900 en beschrijft o.m. het verhaal van Berthe Morisot, Mary Cassatt and Camille Claudel. Het tweede hoofdstuk betreft internationale modernistische artiesten, actief tussen 1900 and 1940, zoals Sonia Delaunay, Ljubov Popova en Georgia O’Keeffe. Het derde deel vertelt het lot van kunstenaressen in New York 1940-1970. Voorbeelden zijn Joan Mitchell, Yayoi Kusama, Lee Krasner and Alice Neel. Het vierde deel toont feministische artiestes 1970-1990 in New York and Los Angeles. Deze stroming is veel minder gekend maar vormt dé basis van hedendaagse kunst. Het vijfde hoofdstuk stelt dan weer twaalf schitterende kunstenaressen voor zoals Marlene Dumas, Marina Abramovic, Tracey Emin en Julie Mehretu.
“Christiane Struyven haalt vijftig vrouwelijke kunstenaars gloedvol uit het maquis. Ze bepleit hun en monumentale rehabilitatie in de geschiedenisboeken”. De Morgen
“Indrukwekkend boek dat in 270 blz bijna twee eeuwen kunstgeschiedenis condenseert tot een boeiende mix van woord en beeld”. Openbaar Kunstbezit in Vlaanderen
“Een schitterend overzicht van het vrouwelijk artistiek panorama 1850-2020” Cutting Edge Books
“Dit boek draagt op significante wijze bij om knappe vrouwelijke kunstenaars meer bekend te maken”. Het parool, Nederland
Boekpresentatie in ’t Stad leest” Antwerpen 10.3.2022