KUNSTENARESSEN 1900-1960

In 2018 blijkt tot dat hét icoon van de XXe eeuw – het “Urinoir” van Marcel Duchamp uit 1917 – gemaakt is door een vrouw, Elsa Von Freytag-Loringhoven. Zij is een illustere onbekende dada-kunstenares. Tot aan zijn dood in 1967 usurpeert Marcel Duchamp ten onrechte het auteurschap van dit werk op.

Jarenlang zijn talentvolle kunstenaressen zoals Sonia Delaunay, Frida Kahlo, Natalia Goncharova, Georgia O’Keeffe en Lee Krasner alleen bekend als echtgenote van hun man-kunstenaar. Pas recent worden ze gerehabiliteerd en krijgen ze meerdere solo-expo’s in de grote musea. Hun werken halen fenomenale veilingresultaten en prijzen en zijn wereldnieuws. Dit is ook het geval voor de talrijke kunstenaressen, zoals Lee Miller en Dora Maar, die knappe bijdragen leverden tot het surrealisme, maar die tot recent alleen bekend waren als muze/maîtresse van surrealisten. André Breton is zelfs destructief naar zijn vrouw, de schilderes Jacqueline Lamba toe. Nadat ze hem verlaat vernietigt hij haar werk.

Deze voordracht vertelt waarin het genie van 10 grote kunstenaressen tussen 1900 en 1960 schuilt, waarom ze desondanks niet erkend werden, hoe ze gerehabiliteerd werden en waarom hun werken momenteel zo duur verkocht worden…

Neem contact op voor meer informatie over deze voordracht.